מהי הצהרת נגישות?

הצהרת נגישות הינה אמירה רשמית של בעל האתר, כמתחייב בחוק, אודות רמת הנגישות של האתר שלו. ניתן לדמיין את הצהרת הנגישות כ"תעודת כשרות" עצמית, במקומות בהן אין משגיח כשרות מטעם המדינה.

מהותה של הצהרת הנגישות

בתחום שלנו, נגישות אתרים, מחייב אותנו החוק לפרסם באתר הצהרת נגישות. החוק לא מדבר על תו-תקן לנגישות, גם לא על אישור מבדק נגישות, שניהם מהווים אישור של גורם חיצוני, אלא החוק מחייב את בעל האתר להצהיר אודות הנגישות של האתר שלו. זו האמת של בעל האתר, זו ההכרזה הרשמית היחידה שלו, שהוא צריך לפרסם באתר, ושכולם יוכלו לקרוא.

מטרת הצהרת הנגישות באתר

הצהרת הנגישות הינה הטקסט שמשקף, לגולשים באתר, את כל המידע הרלוונטי עבורם, כדי לדעת האם האתר עומד בתקנות הנגישות.
ההצהרה צריכה להסביר כיצד האתר הונגש, לפרט האם ישנם רכיבים שבשלב זה לא ניתן להנגישם (כמו רכיבי צד שלישי או רכיבים סגורים לדוגמא מפת גוגל, או מסגרת תגובות של פייסבוק) וכיצד להשתמש באתר באופן נגיש ככל הניתן, באמצעות כלים ועזרים שונים של המשתמש או כאלה המהווים חלק אינטגרלי מאתר האינטרנט המונגש.

מבנה מומלץ להצהרה

הצהרת הנגישות צריכה להיות, עוד לפני המבנה הפורמלי, כתובה בלשון פשוטה ומובנת, ללא מסרים נסתרים וערפול מידע משפטי, היא אמורה להיות נגישה לכל מי שקורא אותה.
המבנה הפורמלי של הצהרת נגישות מכיל מספר סעיפים שצריכים להופיע בה, ולמעשה הם מסייעים לבעל האתר לוודא את תקינותה.

לרוב, הצהרת הנגישות תכלול:

  • הסבר קצר מהי נגישות ועבור מי היא מיועדת
  • תיאור הפעולות למימוש הנגישות שבוצעו באתר
  • הסבר כיצד להפעיל באופן מלא את כל פעולות הנגישות באתר
  • התייחסות לדפדפנים, תוכנות ומערכות הפעלה שונות ולהגיש מקרים שהאתר לא נגיש בהם (היוצאים מן הכלל).
  • ציון אזורים ורכיבים לא נגישים
  • דרכי התקשרות עם גורם אנושי שאחראי על הנגישות
  • ארגונים צריכים לציין פרטים נוספים כגון פירוט הסדרי נגישות בארגון, במשרדים ועוד.

מטרת ציון דרכי התקשרות היא לאפשר לגולשים לבקש עזרה בנוגע להפעלת הנגישות באתר, להגיש הצעות ייעול ושיפור, או לפנות לאחראי בכל הקשור בנגישות האתר.
גורם אנושי הוא בעל האתר, עורך התוכן, מנהל האתר או חברה שמספקת את השירותים הללו.

ניתן לראות הצהרת נגישות לדוגמא באתר הזה, ולהשתמש בה כבסיס להצהרה באתר שלכם, בהתאמות הנדרשות.